Exista o dezbatere infinita pe marginea subiectului ,,ce este mai important si mai important la o nunta?”. Unii spun ca mancarea. Altii spun ca bautura. Altii isi dau cu parerea ca e musai sa te axezi pe estetica evenimentului si sa ai grija la culori si flori. Cred ca sunt si oameni care se gandesc la rochia miresei, dar si la tort.
Cu toate astea, am spus-o si o s-o mai repet – la o nunta, cei mai importanti sunt oamenii. Adica mirii, dar si invitatii. Asumarea unei audiente-tinta este vitala pentru reusita petrecerii, indiferent ca ne orientam catre familie sau catre prieteni. Atunci cand nunta este mica, de 50-60 de persoane, misiunea va fi si mai complicata (un procent dintre invitati sunt intotdeauna statici indiferent ce le-ai pune la dispozitie). Atunci cand depasim 100 de invitati si ne ducem poate spre 200, misiunea este mult mai usoara – cu o conditie. Sa ne asumam o audienta-tinta si sa o respectam.
Aud de nenumarate ori ca trebuie facut in asa fel incat sa multumim pe toata lumea.
Ei bine, aflati de la mine ca ideea de a multumi pe toata lumea este o utopie si ca tentativa de a face asta se va traduce intr-o ciorbita cu de toate care pana-n final nu prea va fi pe gustul nimanui. Cate-un pic de populara ,,d-aia de nunta”, cate un pic de latino, cate un pic de rock, cate un pic de muzica usoara – si in final nimic suficient din fiecare. Este unul dintre motivele pentru care nu recomand niciodata clientilor mei sa ia trupe ,,de nunta”, care canta ,,de toate”: Foarte rar aceste trupe canta ceva BINE. Iar varianta contractarii mai multor trupe, care sa satisfaca gusturile tuturor, este pe langa foarte costisitoare, si obositoare pentru programul unei petreceri care ar trebui sa fie inainte de toate un eveniment relaxant, nu o fuga dupa respectarea orarului.
Este, asadar, obligatoriu sa ne alegem un public tinta si sa incercam sa punem la cale un eveniment cat mai pe gustul acestor invitati. Iar pe restul va trebui sa-i lasam in plan secundar, cu eticheta ,,sa fie si ceva pentru ei”, dar cu asumarea realitatii ca sunt un public tinta secundar, care va fi ,,sacrificat”. (Ca paranteza, este absurd sa vorbim despre sacrificii in contextul in care invitatii ar trebui sa fie acolo pentru a participa la bucuria mirilor -si nu invers – dar din pacate aceasta este realitatea, iar mentalitatile nu se schimba atat de usor).
Daca ai o nunta mare, unde cea mai mare parte dintre invitati este formata din rude mai putin apropiate si prieteni ai parintilor, trebuie sa tii cont ca ei sunt publicul tinta al evenimentului. Din moment ce ai ajuns in aceasta situatie, inseamna ca trebuie sa ti-o asumi – si de cele mai multe ori inseamna ca iti vei sacrifica propriile gusturi in defavoarea celor ale invitatilor. E ok si sa faci pe dos, dar trebuie sa te pregatesti mental pentru comentarii, critici si uitaturi – si trebuie sa ai un motiv destul de bun sa faci asta, piele groasa si dorinta maxima de distractie in orice conditii. Nu e o greseala, dar este un act de curaj pe care nu stiu cati sunt dispusi sa-l faca, cu costuri la nivelul relatiilor cu parintii, in general.
Daca dimpotriva ai o nunta unde majoritatea celor invitati iti sunt apropiati, n-ar trebui sa ai o asa de mare problema din a alege un tip de entertainment care sa fie pe gustul lor – iar in acest caz parintii si rudele ar trebui sa accepte ca sunt in minoritate – de cele mai multe ori se adapteaza mai bine decat ai crede la cerintele publicului majoritar.
Incearca insa, pe cat posibil, sa NU ai un eveniment ,,pestrit”. Incearca sa ai o majoritate si o minoritate, nu un 33,33%+ 33,33% + 13,33% + 20% care-ti va da cosmaruri. Un eveniment este un act de comunicare si cu cat ai o audienta mai bine inchegata, cu atat deciziile vor fi mult mai usor de luat. Stiu ca uneori e greu si simti ca lista de invitati este foarte departe de a fi in controlul tau, dar este totusi lista ta de invitati. Incearca sa-i grupezi pe cat posibil pe grupuri-tinta cat mai mari, astfel incat sa poti sa le dedici un fel anume de distractie.
Daca ai un grup tinta secundar si vrei ,,sa-i bifezi”, incearca sa le oferi si lor ceva inainte de ora 5. Nu este nimic mai frustrant pentru un grup de tineri decat sa astepte ,,sa plece restul invitatilor” – iar daca minoritatea este alcatuita din familie, cu siguranta nu vor mai fi acolo cand ai reusit tu sa acoperi toate dorintele prietenilor tai. Fie iti asumi un singur gen de entertainment fie faci o pauza de la acest gen de entertainment la o ora decenta (11-12) si faci loc aici si unui playlist sanatos si satisfacator agreat de grupul minoritar.
Muzica la nunta
Ai mai jos zece reguli de aur care te vor ajuta sa te ghidezi in jungla entertainmentului de nunta:
1) Daca contractezi o trupa, alege una buna, care canta bine un singur gen muzical. Daca vrei mai multe genuri muzicale live, asuma-ti costurile si ia doua trupe diferite.
2) Daca ai restrictii de buget, tine minte ca un DJ bun este mult mai bun decat o trupa proasta.
3) Daca contractezi doar un DJ, asigura-te ca iti poate asigura si un pachet de lumini – nu uita sa discuti si acest aspect. Daca DJ-ul nu poate asigura altceva decat muzica, asigura-te ca acoperi aspectul luminilor dintr-o alta sursa, neaparat tot de calitate. Nu alege NICIODATA efecte tip laser – nici de la DJ, nici de la trupa.
4) Daca nu ai recomandari din partea wedding plannerului (sau nu-l cunosti personal), nu alege DJ-ul care vine la pachet cu trupa, oricat de avantajos ti s-ar parea. De cele mai multe ori veti fi dezamagiti, iar el nu are un rol atat de putin important pe cat ai putea crede. E important sa ai la butoane un om cu care poti comunica si in ale carui gusturi muzicale ai incredere.
5) Daca un DJ iti arata ce playlist are pentru nunta ta, cauta altul. Daca are playlistul facut de acasa, nu ai nevoie de el.
6) Discuta cu DJ-ul despre directiile muzicale pe care ti le doresti, dar nu incerca sa-i faci playlistul. Nu te va ajuta nici pe tine, nici pe el. Alcatuieste, insa, o lista alba (piese care trebuie sa fie pe parcursul serii – precum si piese care trebuie sa fie puse in momente-cheie) dar si o lista neagra (piese care din tot felul de motive nu trebuie sa fie puse).
7) Nu permite invitatilor sa dea ordine DJ-ului. Daca vor ceva anume si nu ai o problema cu piesa respectiva, discuta tu direct cu DJ-ul. Nu le da ocazia sa creada ca este decizia lor – pentru ca nu este si nici nu ar trebui sa fie. Ceea ce va urma va fi o coada interminabila de solicitari si un mix fara niciun caracter.
8) Daca contractezi o trupa, uita-te pe playlist si ofera-le un feedback (mai ales daca este ceva ce nu vrei sa auzi), dar nu te forta sa alcatuiesti o ordine a pieselor – de cele mai multe ori, ca si DJ-ul, trupa ,,simte” in ce ordine trebuie sa puna piesele ca sa intretina petrecerea.
9) Inainte sa faci contract cu o trupa, asigura-te ca intelegi care sunt toate costurile conexe. Ce inseamna + TVA, ce inseamna pachet tehnic si daca el este inclus. De multe ori, necesarul tehnic al unui act live poate sa coste mii de euro in plus fata de costul prestatiei(depinde de ce backline, ce amplificare, ce lumini, ce scena, ce mixer, ce monitoare, ce personal adiacent este necesar). Unele trupe au oferte cu absolut toate costurile incluse, in vreme ce altele iti vor trimite in prima faza doar costuri pentru prestatie (in acest caz ramane la latitudinea ta daca ii lasi tot pe ei sa se ocupe de partea tehnica, sau daca ti-o asumi tu – cu mare grija insa, este un aspect care poate strica totul daca te indrepti catre solutii ieftine si neverificate). Daca trupa este din alta localitate decat cea unde are loc evenimentul, din nou tine cont ca vei avea de platit un cost / km inmultit cu numarul dubelor care vor asigura transportul trupei si al sculelor, plus cazarea tuturor celor din echipa (asta include personal auxiliar si soferi). Este vorba de un numar de 6-15 persoane, in functie de trupa.
10) Daca contractezi o trupa, asigura-te ca le oferi toate conditiile de care au nevoie (mancare, bautura, o sala unde sa se schimbe, acces in sala la orele solicitate pentru montaj tehnic si probele de sunet). Tine cont ca va fi nevoie sa asiguri un minim protocol si pentru aceasta perioada din zi – cu atat mai mult cu cat te afli in spatiu deschis, in canicula, sau aerul conditionat nu este punctul forte al salii. Discuta cu seful de sala sau cu managerul locatiei si intreaba daca iti poate include in pachetul general un pachet de bauturi racoritoare + cafea pentru personalul care este prezent in timpul zilei in sala pentru montajul tehnic de tot tipul. Daca nu se poate, asuma-ti aceste costuri suplimentare – sunt infime si conteaza mai mult decat ai crede.
Iti doresc mult succes in alegerea formulei potrivite de entertainment pentru petrecerea ta!
Credit foto coperta – Cabo Photography
Andrada Sas,
Content manager, WEDMAG
Andrada este consultant independent pe chestiuni de evenimente. O puteti citi si pe blogul ei, The Wedding Styler