Impreuna cu profesionisti din domeniul nuntilor din Romania ne-am gandit la cateva scenarii reale, in care putem fi de ajutor cu raspunsuri la intrebari la care unele viitoarele mirese nu se gandesc atunci cand isi organizeaza propria nunta.
Daca te regasesti in situatia de a-ti gasi furnizorii potriviti, avem pentru tine cateva intrebari pe care trebuie sa le adresezi viitorilor tai parteneri.
Cu Purple Flowers am discutat despre decorul si floristica unui eveniment. Dar, mai ales, despre partea de echipa, foarte importanta atunci cand alegi sa colaborezi cu un anumit furnizor. Crede-ma, iti doresti sa iti cunosti echipa ce se va ocupa de nunta ta! Asadar, tine cont si intreaba:
1. Pot sa vad cum arata atelierul tau? As putea sa iti cunosc echipa?
2. As putea veni o data cand primiti florile sa va ajut sa le puneti in apa?
Iata parerea lui Dhaniel Nora de la Purple Flowers despre ce ar trebui sa iti intrebi floristul cu care te-ai decis sa colaborezi pentru evenimentul tau:
Sunt doua intrebari simple pe care trebuie sa le pui inainte de a lua decizia de a lucra cu un anumit florist.
Un florist bun va fi incantat nu numai pentru ca vrei sa il cunosti cu adevarat, dar si pentru ca dai o atat de mare importanta echipei cu care iti doresti sa lucrezi. Iar pentru tine va fi ocazia perfecta sa vezi ca are un atelier special amenajat in care isi desfasoara activitatea, daca are o echipa intreaga pe care se bazeaza, si are conditiile necesare pentru pastrarea florilor.
Pe langa toate acestea, vei putea sa vezi cum comunica cu echipa lui, si mai ales cat de priceputi sunt toti acesti oameni. De cele mai multe ori, lumea cunoaste doar floristul din spatele brandului. Dar, un florist bun are nevoie de o echipa intreaga pentru a putea face toate acele aranjamente frumoase pe care le vezi pe instagramul lui.
Floristica s-a dezvoltat foarte mult in Romania, asta este un lucru bun, si inca mai este loc de dezvoltare. Odata cu progresul insa, am observat ca apar si improvizatiile si automat situatiile mai putin fericite. Si aici trebuie sa aveti grija, daca vreti ca nunta voastra sa fie exact asa cum va doriti. Este foarte simplu sa iti dai seama daca lucrezi cu un profesionist sau cu un amator. – Dhaniel Nora
Asigura-te ca nu iti scapa niciun detaliu!
3. Intreaba despre costurile adiacente inainte de a semna un contract de colaborare
Si citeste foarte bine contractul inainte! Este posibil ca unele locatii sa nu iti oferte logistica necesara evenimentului tau. Sau sa iti ofere doar o parte, inclusa in oferta, iar unele elemente sa reprezinte cost suplimentar. Intreaba furnizorul daca pe durata colaborarii vor mai exista costuri care s-ar putea sa apara – doar asa poti afla daca trebuie sa platesti in plus strangerea logisticii sau transportul pentru o anumita piesa, daca mai trebuie platesti ospatarii sau orice alta cheltuiala pe care unii furnizori fie nu o mentioneaza, pentru ca li se pare firesc ca tu sa stii, fie o fac intentionat ca sa para costurile initiale mai mici. Inclusiv, daca trebuie sa platesti ca sa dea drumul la aerul conditionat (da, true story).
4. Pot primi niste contacte ale unor fosti miri care au lucrat cu tine?
Destul de important, spun eu. Poti afla din surse sigure, inafara de recenziile si scorurile de pe internet, detalii semnificative si punctuale despre furnizorul cu care te-ai decis sa colaborezi. Astfel, iti poti face o imagine de ansamblu cu ajutorul unei foste mirese, care te poate lamuri cu privire la servicii si pricing. O ocazie buna cu care mai afli si alte ponturi/contacte de furnizori cu care fostii clienti au colaborat in acelasi context.
Daca ti-a placut o anumita locatie foarte de mult, pentru ca are o terasa superba, loc de joaca pentru copii, ar trebui sa intrebi, cu siguranta, daca:
5. Toate spatiile pot fi rezervate pentru evenimentul meu, inclusiv terasa si locul de joaca?
Sigur, locatia poate fi impartita pe sectoare si poti inchiria anumite zone de recreere, asta daca ceea ce ai ales tu poate gazdui mai multe evenimente in acelasi timp. Daca vrei, totusi, exclusivitate in acele spatii, ar trebui sa intebi inainte, pentru a te asigura ca nu ajungi sa iti “amesteci” invitatii cu cei de la alta nunta sau chiar cu clienti ai locatiei.
Sa nu te trezesti ca spatiile pe care le-ai vazut la vizita in locatie sunt blocate cu un cordon in ziua nuntii si ca trebuie sa platesti suplimentar sau pur si simplu nu poti folosi zona respectiva, dar ti-ai facut planuri legate de ea.
Tot legat de serviciile pe care le ofera, in general, locatiile de nunta, sunt cateva lucruri despre care nu prea se vorbeste, dar pe care tu ar trebui sa le stii inainte de a semna contractul de colaborare:
6. Spatiul beneficiaza de acces facil la baie?
Nu ar fi o treaba buna daca toaleta e un etaj mai jos sau mai sus si tu ai doi invitati in carucior cu rotile sau care de-abia se deplaseaza pe loc drept! Si acesta este doar un scenariu. Daca toaletele nu sunt pe acelasi nivel cu sala de petrecere, va fi un lucru enervant, atat pentru tine, cat si pentru invitatii tai, sa se plimbe toata seara intre parter, demisol/ etaj.
7. Cate toalete sunt disponibile – sunt proportionale cu numarul meu de invitati?
Ca viitoare mireasa, iti spun sigur ca nu vrei sa ai aceasta preocupare in ziua nuntii! Daca, de exemplu, ai 300 de invitati si sala doar 2-3 bai disponibile, nu e o idee tocmai ok.
8. Va exista in permanenta personal care sa se ocupe de ingrijirea acelor spatii?
In egala masura va trebui sa intrebi daca de toalete se va ocupa personalul pe tot parcursul petrecerii. In caz contrar, acestea ar putea deveni, in mai putin de 2 ore, un scenariu sinistru.
Inafara de curatenia de care se va ocupa in mod exclusiv angajatii locatiei, pentru decor si floristica poti avea mai multe optiuni: unele sali au proprii furnizori, si poti apela la serviciile lor, totodata, poti alege sa colaborezi cu oricare alta firma preferata de tine. In acest caz:
9. Intreaba daca locatia colaboreaza in mod exclusiv cu un anume furnizor pentru decor sau daca iti poti aduce propria firma care sa se ocupe de acest aspect
Nu fii surprinsa daca o locatie iti va cere o suma extra daca iti aduci propriul furnizor care se va ocupa de decor. Se intampla destul de des. Cel mai bine este sa stabilesti acest lucru inainte de a semna contractul. Ca tot a venit vorba despre decor:
10. Cine va strange decorul la finalul evenimentului, furnizorul sau angajatii locatiei?
Acesta este un lucru pe care va trebui sa-l vorbesti cu ambii prestatori. Posibil ca locatia sa nu-si asume aceasta responsabilitate, insa sa doreasca ca totul sa stie strans pana la o anumite ora. In cazul acesta, trebuie sa comunici firmei care se ocupa de decor. La finalul nuntii sa stii ca lasi totul pe mainile profesionistilor si nu trebuie sa-ti mai bati tu capul.
Decorul si floristica aleasa vor da tonul evenimentului tau! Atmosfera va fi creata in jurul unei teme (daca iti doresti asa ceva), pe o anume paleta de culori si intr-o anumita directie. In primul rand, trebuie sa intrebi furnizorul daca iti poate oferi consultanta in acest sens.
Stiu ca esti nerabdatoare sa pui mana pe un catalog si sa iti alegi cele mai frumoase aranjamente florale. Totusi, inainte de asta, echipa de la Imod Flowers ne-a spus ca ar trebui sa intrebi cateva lucruri. Tot ei ne-au oferit lamuriri pentru fiecare in parte:
11. Ce flori sunt de sezon in luna nuntii mele?
Luna mai este denumita si luna florilor. Combinatia de bujori parfumati, ranunculus colorat si anemone delicate vor va face ca buchetul de mireasa sa fie diafan si delicat. – Imod Flowers
12. Vrem sa cream o atmosfera de poveste in sala aleasa de noi. Ce aranjamente de flori s-ar potrivi?
Daca ati ales o sala de bal, s-ar potrivi aranjamente inalte, pe suporti metalici aurii. Aranjamentul ar trebui sa fie din flori diafane: hortensie, bujori, trandafiri de gradina, iedera curgatoare. Ca si nuante ar trebuie sa mergem pe nuante deschise: rozuri pale, alb, ivory, peach cu un touch de verde mar. – Imod Flowers
Inainte de a-ti povesti cum stau lucrurile din punct de vedere al gastronomiei evenimentului tau, ar trebui sa te mai asiguri de inca doua aspecte inainte de a-ti rezerva locatia preferata:
13. Vom avea in permanenta coordonare interna, adica un sef de sala prezent pe parcursul receptiei?
Seful de sala se va ocupa de gestionarea interna a echipei din sala de eveniment, acesta va stabili, in urma discutiilor cu tine, orarul petrecerii, pentru a putea organiza echipa ce se ocupa de bucatarie si servirea meniului. Unele sali au manager de eveniment, care preia partial rolul unui wedding coordinator, insa doar la petrecere.
Tine cont ca managerul de eveniment este angajatul salii si el se preocupa de bunul mers al evenimentului din punctul de vedere al salii! Wedding coordinator-ul urmareste interesul TAU! Ca sa spunem adevarul, pe managerul de eveniment al salii nu-l intereseaza sa il contacteze pe tatal tau daca se serveste tortul in 5 minute si el nu e de gasit, si nici cu cei de la decor care nu au ajuns la ora stabilita.
Desigur, poti scapa de toata bataia de cap angajand un wedding planner care se ocupa atat de partea de planificare cat si de coordonarea evenimentului.
14. Planuiti o reamenajare in viitorul apropiat, exista posibilitatea ca sala sa sufere ceva modificari?
Pentru ca am auzit de multe situatii in care salile de nunta au aratat complet diferit in ziua nuntii, fata de atunci cand au fost rezervate, cere detalii in acest sens. De asemenea, Este important sa stii ca la evenimentul tau tot personalul este coordonat si nu vor fi probleme in servire. La nunta, este ideal ca totul sa se intample conform unui program bine stabilit, petrecerea se poate extinde atat cat de mult va doriti voi…sau nu, depinde de caz. Totusi, avand asigurarea ca la eveniment seful de sala se va ocupa ca bucataria sa nu intarzie cu meniul, vei sta mult mai linistita.
Cand vine vorba de partea de bucatarie, trebuie sa iti stabilesti dinainte care ar fi directia culinara a evenimentului. Intrucat poti alege dintr-o varietate de mancaruri, unele preparate mai traditionale, altele din categoria gourmet, trebuie sa stii ce iti place si ce le-ar placea si invitatilor tai.
15. De unde va procurati ingredientele?
Daca vrei sa stii de unde procura ingredientele firma de catering pe care ai angajat-o sau cei care se ocupa de partea de bucatarie la locatia rezervata, le poti pune aceasta intrebare simpla. De exemplu, poti afla daca se folosesc ingrediente proaspete sau congelate pentru felurile de mancare. Preturile pot fi mai ridicate pentru ingredientele bio sau din categoria premium, dar asta este in functie de meniul ales la final.
16. Pot sa servesc un meniu tip bufet?
In acest sens, fiecare locatie are propriile reguli. De obicei nu se accepta servirea unui meniu tip bufet pentru evenimente sub 25-30 de persoane.
17. Sunteti deschisi sa schimb cateva preparate din meniul prezentat?
Unii bucatari nu sunt dispusi sa isi schimbe preparatele proprii, dar daca ai in minte orice sugestie prin care vrei sa iti personalizezi meniul de nunta, ar trebui, cu siguranta, sa intrebi daca se poate face acest lucru.
18. Degustarea meniului are loc inainte sau dupa semnarea contractului de colaborare?
Poate fi destul de tricky, insa ar trebui sa intrebi acest lucru. Sunt locatii ce propun o degustare de meniu inainte de a semna contractul si unele dupa semnarea contractului. Ultima varianta presupune ca tu sa ceri opiniile fostelor mirese sau sa citesti recenzii, inainte de a definitiva colaborarea.
Tot in aceasta categorie, putem sa discutam si despre tinuta angajatilor de la firma de catering sau de la locatia rezervata. Ii poti intreba:
20. Ce tinute vor purta barmanii, chelnerii sau seful de sala?
Dupa ce te-ai decis la echipa cu care vei colabora, asigura-te ca transmiti dress-code-ul evenimentului tau. Daca va fi o nunta black-tie, furnizorii nu vor putea purta tricouri polo. Insa, daca nunta va fi mai mult un garden-party si tinute lor poate fi mai lejere.
Tot la sala ar trebui sa mai intrebi daca pentru acestia intervine bacsis sau este inclus in ceea ce platesti salii.
21. Tine cont ca pe seara temperaturile scad, ar trebui sa intrebi pe reprezentantii locatiei daca iti pot pune la dispozitie tunuri de caldura pe care sa le amplasezi pe terasa sau paturi pentru invitatii tai.
Intreaba-ti fotograful de nunta!
Inainte de a face acest lucru, vezi mai jos ce au raspuns profesionisti din acest domeniu despre ce anume ar trebui sa intrebe o viitoare mireasa. Fotograful de nunta are un rol foarte important in derularea evenimentului tau. Anii de experienta isi spun cuvantul chiar si atunci cand vine vorba de wedding planning. Ai fi surprinsa, insa un fotograf de nunta stie foarte multe inside-uri despre organizarea unui eveniment de acest fel.
Cei de la Timewriters Photography ne-au povestit despre un element deosebit si important in fotografie. Tu, ca viitoare mireasa, ar trebui sa stii ca:
Lumina, element sine qua non al fotografiei si aspect oarecum neglijat atunci cand se stabileste programul evenimentului. O fotografie reusita are in compozitia sa o lumina buna. Ea indeamna la visare, asemeni unui poem simbolist.
Asadar, va incurajam sa intrebati:
22. In ce moment al zilei sa facem sedinta foto?
O intrebare indispensabila adresata de mireasa fotografului ar fi cea legata de momentul in care ar trebui sa aiba loc sedinta foto a mirilor.
Desi ne-am confruntat la multe evenimente cu lipsa de timp a mirilor si momentul zilei gresit ales, am incercat sa “cooperam” cu soarele si conditiile meteo cat am putut de bine, insa pentru rezultate optime, lumina trebuie folosita corect.
Tocmai de aceea, momentul ales trebuie sa fie la rasarit (pentru mirii mai curajosi) sau inainte de apus. Lumina aurie a soarelui va fi atat in avantajul subiectilor, cat si a fotografului, obtinandu-se efecte spectaculoase care nu pot fi realizate in alt moment al zilei.
De la echipa Jadoris Photography am aflat ca sunt multe intrebari pe care le primesc de la viitorii miri, si asta este ideal! Ei intreaba de cele mai multe ori:
23. Unde sa fac sedinta foto?
Este un aspect care trebuie discutat inainte de ziua nuntii. Nu vrei sa decizi atunci cea mai potrivita locatie, care sa aiba si cateva caracteristici: sa fie accesibila, aproape de locatia receptiei (nu iti doresti sa mergi cu masina 1h sau chiar mai mult pana intr-un anumit loc; poti face acest lucru la o sedinta foto “after wedding”), sa nu fie foarte aglomerata sau intunecoasa (aici depinde mult si de stilul vostru si cel al fotografului de nunta ales).
Totodata, trebuie sa afli dinainte daca se plateste o taxa pentru a face fotografii in anumite zone si daca se programeaza din timp locurile disponibile.
Din pacate, desi ne-am dori tare mult, mult prea putini miri ne intreaba:
24. Cine suntem noi, cei din spatele camerei?
Consideram ca este foarte important sa cunosti acei oameni care imortalizeaza acele amintiri, sa te simti relaxat in preajma lor pentru a surprinde cat mai natural ziua nuntii.
Miresele si mirii nu isi dau seama ca tu ca fotograf vei fi mereu langa ei pe parcursul acelei zile si este important sa existe o conexiune intre ei si tine ca fotograf…cum altfel ai putea sa surprinzi emotiile si zambetul acelor persoane daca ei nu se simt in largul lor cu fotograful ales?
Este o parere cu care empatizez in toatalitate! Tine minte sa intrebi furnizorii de servicii foto despre ei, in general, despre experienta de a fotografia nunti. Gasirea unui punct comun cu fotograful de nunta iti va oferi o experienta frumoasa, de prietenie, iar rezultatele finale vor fi naturale, frumos documentate. Mai poti intreba cateva lucruri:
25. Pot vedea o nunta intreaga?
Este foarte important! Cere un link catre o galerie online, pentru a vedea o nunta intreaga a fotografului cu care te-ai decis sa colaborezi. Sau nu doar una, poti cere doua nunti diferite ca stil, pentru a vedea abordarea fotografica. Iti poti face o idee gresita vazand doar cele mai bune 5 cadre dintr-un eveniment, insa vazand un eveniment intreg sau chiar mai multe, iti vei face o idee clara asupra calitatii intregului portofoliu.
26. In ce format imi voi primi fotografiile si ce rezolutie?
Detalii despre livrabile trebuie sa incluzi si in contractul de colaborare. Desigur, fotograful are cel mai probabil propriul template care include si aceste detalii. Daca nu, cu siguranta va fi incantat de spiritul tau de observatie si va face cateva modificari benefice in acesta.
Daca esti abia logodita (congrats, in acest caz!) si ai inceput pregatirile de nunta, sper sa gasesti aici o lista cu intrebari pe care nu le pun miresele, dar ar trebui! Sa te prezinti pregatita cu o lista proprie, atunci cand stabilesti intalniri cu furnizorii de nunta preferati.
Desigur, lista ramane deschisa, asa ca ramai cu ochii pe blogul nostru pentru mai multe sfaturi de planning, direct de la profesionisti!
**