De ce să te pregătești pentru o nuntă mai restrânsă în 2020 și 2021?
Ne aflăm într-o criză, fără doar și poate. Iar în vremuri de criză se organizează nunți cu planul B și C în buzunar. Pentru miri, furnizori, invitați, situația are acum o altă dimensiune: călătorii anulate, nunți amânate, venituri scăzute în unele cazuri.
O posibilă criză financiară (care nu se termină de azi pe mâine) cere o reconfigurare a planurilor inițiale sau măcar un scenariu provizoriu. Trebuie să înțelegem că, din mai multe motive, invitații care nu sunt foarte apropiați mirilor vor putea refuza cu brio. Logic, suma din plic este mai mică decât cea pe care o oferi când ești prezent. Nu?!
Iată care sunt sfaturile profesioniștilor din domeniul nunților pentru organizarea cu succes a unei nunți restrânse. Avantaje sunt multe, iar nunțile mici au farmecul lor!
Pasul 1. Lista de invitați
Este testul inițial, o adunare a tot ceea ce este important pentru părinți, dar nu tocmai și pentru voi. Este momentul în care primești răspunsuri gen:
„- Pentru noi, 100 de locuri”
„- Cine sunt, mamă?”
„- Rude și prieteni, pe unii nu-i știi tu…”
Așadar, dintr-un singur exercițiu, îți dai seama că îți vei irosi doar 5 ore din zi să îți saluți cei 300 de invitați și asta doar dacă petreci cu fiecare cuplu, în medie, 2 minute.
Joy Moments – Iulia Dranca – partener WEDMAG premium, wedding planner & designer, cea care nu ar spune niciodată nu unei nunți restrânse, ne spune:
În ultimii ani nunțile intime au devenit destul de populare și credem că interesul pentru nunți restrânse va crește în perioada ce urmează, drept consecință a pandemiei actuale. Pe de o parte, mirii vor fi mult mai selectivi la întocmirea listei de invitați, din motive de siguranță. Se vor simți mai feriți și mai protejați într-un cadru restrâns. Pe de altă parte, invitații vor fi mai selectivi în privința nunților la care vor participa, pentru evitarea cheltuielilor inutile.
Nouă ne-au plăcut mereu nunțile restrânse cu maxim 50-60 invitați, unde toți invitații se cunosc între ei, socializează și se simt în largul lor pe ringul de dans.
Scrie, rescrie, mai elimină și scrie din nou. Îți vei da seama cu siguranță cine face parte cu adevărat din viața voastră și a părinților, cu tot riscul de a intra în conflicte. Mai bine stingi un foc mic de la început decât să porți povara unei nunți care nu te-a reprezentat, toată viața.
Pasul 2. Bugetul
Piatra de temelie a oricărei nunți organizate inteligent. Acel calculul care nu te lasă să te întinzi mai mult decât îți e plapuma și a cărui împărțire strategică poate garanta lipsa grijilor.
Dacă nu ești familiarizată cu prețurile din industrie, sfatul nostru este să nu crezi că tot ce zboară se mănâncă și să te informezi din surse sigure.
Colaborează cu un wedding planner sau optează pentru câteva ședințe de consultanță cu unul, dacă bugetul nu îți permite o colaborare full. Nu știi cu cine să iei legătura? Avem noi câteva recomandări în acest sens.
Între timp, am stat de vorbă cu Cristina de la Bow Tie Events, wedding planner cu o experiență de peste 7 ani. Am abordat atât bugete mici, dar și bugete mari, nunți care ies din tiparul clasic.
Încă de când așterni lista invitaților, ideile te năpădesc și ajungi, inevitabil, la partea cea mai importantă – bugetul. Pentru o lină desfășurare a întreg evenimentului, bugetul trebuie să se balanseze corect; pentru asta ideal este să gândești, cum altfel dacă nu cutezător?
Din rațiuni financiare, vizualizez două scenarii:
- nuntă restrânsă (maxim 60 persoane), cu buget redus;
- nuntă restrânsă cu un buget ce depășește, de multe ori, bugetul unei nunți medii.
Buget redus:
Bineînțeles, o nuntă poate câștiga teren din punct de vedere finaciar prin accesarea unor trucuri, însă înainte de asta este important să-ți așterni prioritățile și așteptările de la eveniment. Astfel, te asiguri că șlefuirea bugetului nu va dăuna imaginii nunții.
- Pentru început, poți să alegi altă zi în loc de clasica sâmbătă. Locațiile și furnizorii, de regulă, oferă discount la meniurile nunților din alte zile. Atipic, nu?
- Invitațiile? Mizează pe varianta executării graficii de către un prieten. Se va simți flatat de rolul primit, cu siguranță. O alta variantă ar fi trimiterea invitațiilor în format electronic, eliminând costurile tipăririi dar și nenumăratele drumuri. Contemporan, aș spune…
- Punctul culminant este folosirea decorurilor non–florale. De ce? Pentru că există și alte variante mai puțin costisitoare dar, pe alocuri, mai creative prin care nunta ta poate gâdila simțuri estetice mature.
- Abordează varianta eco-friendly, dacă alegi totuși să folosești decor floral. Dăunatori mediului, de bureții pentru flori ar trebui uiți! Optează pentru prospețimea florilor în ghivece sau jonglează cu cromatica și asimetria unor flori uscate, pentru un touch boho. Îndrăznește!
- Achiziționarea ținutelor poate submina bugetul. Există însă variante accesibile, desigur. Colecțiile din sezoanele anterioare și cele de la târgurile de nunți vin de obicei cu discount-uri considerabile.
- Pinterest… platforma care ne hrăneste sau ne consumă ideile, mereu disponibil, mereu sugestivă. Înspirati-vă pentru proiecte DIY. Rezultate unice cu bugete reduse.
- Investiția masivă într-un singur element atipic (prosecco van / beer bar) este o rețetă sigură de a marca evenimentul.
Buget „permisiv”
În cazul nostru, nunțile restrânse nu se corelează cu bugetul restrâns, situându-ne astfel în cel de-al doilea scenariu. Majoritatea celor care aleg să facă nunți mici vor să le creeze o experiență unică invitaților.
Închiriază o locație pentru 3 zile și pregătesc activităti pentru ei: foc de tabară, jocuri amuzante, cine tardive etc. La locație, vor ca sala sa fie transformată complet, să fie diferit de ceea ce a fost cu o seară înainte și pentru ei creăm o întreaga regie. Sunt clienți care se îndreaptă spre noi pentru a-i ajuta să organizeze nunți în afara țării. Aspect care este mai ușor de realizat când vorbim de un grup restrâns de invitați.
Opțiunile variază, tu ce-ti dorești?
Pasul 3. Alegerea locației
Este cea mai importantă decizie când vine vorba de nunți! Dacă unul din celelalte servicii alese nu te mulțumește 100%, nu este chiar capăt de țară, însă nu ar trebui să fie așa când alegi locul evenimentului vostru, cel care trebuie să fie inspirație, confort și bucurie la pachet. Iar toată această potrivire trebuie să fie mână în mână cu bugetul de care dispui!
Cum alegi locul potrivit pentru o nuntă restrânsă? Te sfătuiesc fetele de la Nuntă la mare, recunoscute pentru nunți feerice la malul mării, dar și evenimente restrânse în locații atipice. Nuntă la mare este partener WEDMAG premium.
Unul din avantajele unei nunți restrânse este varietatea locațiilor. Ideal este ca atât ceremonia cât și petrecerea să fie în aceeași locație. Și pentru că opțiunile cresc exponențial, cel mai important este să vă definiți viziunea voastră asupra nunții. În funcție de sezon locația poate fi:
- o grădină superbă a restaurantului unde mâncați de obicei
- o terasă cu vedere la lac
- într-un camping
- la mare sau la munte
- în pădure
- în propria curte
- într-o vie
- la piscină
- pe o terasă rooftop
- într-un muzeu
- bibliotecă sau galerie de artă, ș.a.ș.m.d.
- Orice are semnificație pentru voi.
Chiar dacă este o nuntă restrânsă, trebuie să aveți în vedere spațiul pe care locația vi-l poate pune la dispoziție în cazul în care de exemplu veți avea un band sau baruri specializate, etc.
Recomandarea noastră este să țineți cont de:
- numărul de invitați și media de vârstă;
- preferați DJ sau Band? Poate și un moment artistic?
- Meniul va fi servit sub formă de bufet suedez, a la carte sau o combinație între ele; poate un porțap? Dar Candy/Lemonade/Cigar/etc. Bar?
- Ce tematică ați vrea să fie încorporată în conceptul nunții?
- Stilul vestimentar;
- Orice alte detalii care vă reprezintă și de care vreți să vă bucurați în ziua nunții: foc de tabără, lansare de lampioane, etc.
Ținând cont de cele de mai sus, puneți pe hârtie toate punctele cheie în ordinea preferințelor și astfel veți descoperi tipul locației pentru nunta voastră.
Pasul 3 – Stabilirea tipului de meniu
Dacă locația este importantă, ce credeți că urmează? Bingo! Preparatele delicioase, băuturile care să le acompanieze, dar și micile bucurii care pot condimenta o nuntă restrânsă. Și pentru că ne dorim să aveți sfaturi „la cald” de la cei în măsură să le ofere, am discutat cu cei de La Seratta, locul care poate găzdui evenimente de dimensiuni mai mici atât în interior, cât și în grădină. La Seratta este partener WEDMAG premium.
În cazul în care petrecerea este precedată de o ceremonie civilă sau religioasă în aer liber, imediat după ceremonie, când mirii sunt ocupati cu ședința foto, recomandăm debutul cu un scurt moment cu preparate tip finger-food sau cu o servire pass-around, așa cum obișnuim și noi să facem la umbra nucilor bătrâni de La Seratta.
La acest gen de petereceri restrânse, le sugerăm clienților noștri să renunțe la fastul specific nunților clasice și să se orienteze către un meniu cu 3 feluri de mâncare (aperitiv, pește și friptură). Preparatele de la aperitiv să fie variate și frumos prezentate, urmate de filé-ul de pește cu garnitură de legume sau risotto cu ciuperci și parmezan, iar, la felul principal un mix de carne de curcan cu carne de vită sau cotlete de berbecuț, alături de cartofi gratinați si salată.
Nu excludem o servire tip bufet suedez, iar pentru cei care își doresc o atmosferă mai relaxată, un barbeque în gradină sau chiar un proțap sunt soluțiile ideale.
Piesa de rezistență poate fi reprezentată de tortul de bezea pregătit de bucătari chiar în prezența invitaților. Un moment de entertainment care să încheie cu succes o seară de neuitat!
Fiți creativi, chibzuiți, dar nu uitați să țineți cont de gusturile invitaților. Nu alegeți preparate cu gusturi mult prea intense sau unele mult prea sofisticate. Apelați la soluția de mijloc astfel încât nimeni să nu plece acasă înfometat!
Pasul 4 – Atenția la detalii
Acele lucruri care vor face diferența. Un decor gândit bine va impresiona indiferent dacă a costat mult sau puțin. Cantitatea și calitatea o decizi tu, atât cât te lasă buzunarul. Dacă acesta este elementul pe care vrei să insiști cel mai mult, go for it! Iată ce spune Iulia de la Mugur de zof, veșnic îndrăgostiă de nunțile restrânse și atent stilizate:
Ne încurajăm cuplurile să pună accentul și să fie atenți la detalii ce îi reprezintă și aduc invitații mai aproape de ei. Chiar dacă cheltuiți puțin mai mult pentru acele șervete muștar la care ați visat, sau ați ales să închiriați pahare de culori și forme diferite, fie ați personalizat întreaga papetărie folosind alt material decât hârtia, ori ați ales să oferiți un evantai potrivit conceputului doamnelor într-o zi toridă de vară – acestea sunt elementele ce întregesc designul.
Detaliile nu trec niciodată neobservate și nu trebuie să îți faci griji de absolut nimic. Modul în care invitații privesc acum un eveniment s-a schimbat. Oamenii se așteaptă să fie întâmpinați cu bucurie și să găsească detalii care să-i surprindă plăcut, să se simtă apreciați și bine primiți. La un eveniment restrâns vor fi prezenți doar cei care vă cunosc, vă înțeleg alegerile și vor răspunde fără ezitare invitației voastre.
Pentru mine partea styling este foarte importantă în orice proiect, practic ea aduce la viața designul și așează cu grijă fiecare detaliu în locul potrivit. Și pentru că iubesc atât de mult să fac asta, este momentul prielnic să încurajez celebrările cât mai restrânse, pline de emoție și bucurie.
Pe ZOF îl caracterizează astfel de evenimente, și a ales să investească în elemente și accesorii unice ce pot transforma un eveniment obișnuit într-unul de povestit toată viața.
O nuntă restrânsă poate fi ca în basme. 3 zile și 3 nopți
Și este diferită față de orice altă nuntă obișnuită. Astfel de experiențe variază, de la bugete mai mici până la bugete mari. Puteți avea o nuntă de acest gen la o cabană la munte sau la mare, crame care au locuri de cazare sau conace vechi aduse la viață. O experiență care necesită research sau o recomandare bună. Și nu în ultimul rând, energie pentru 3 zile de poveste.
Află ce presupun evenimentele de basm de la cei care le organizează cu măiestrie în inima Moldovei: Conac Polizu, Iași.
Nuntă ca în basme, sau cum o descriem noi, o experienţă completă! Pentru că implică o relaxare înainte de eveniment, emoţiile nu mai vin tăvălug, ci le trăieşti pe îndelete. Pentru că te poţi bucura alături de prieteni şi familie – le povesteşti ce simţi înainte, şi râzi cu ei şi după. Amintirile sunt mai aievea şi legăturile devin mai puternice.
Avantaje:
- Poţi reduce costurile prin organizarea în prima seară a petrecerii burlacilor/burlaciţelor. Am organizat la conac nenumărate astfel de petreceri (Pool Party, Seară Tradiţional Românească etc);
- Poţi reduce costurile prin organizarea în prima seară a cununiei civile – oficiată la primărie sau direct în spaţiul în care grupul se adună, oricum ar fi existat o cină oferită invitaţilor, de ce să nu fie transformată în masa de după cununia civilă?;
- Este mai simplu pentru cei care vin de departe. Ajung cu o seară înainte relaxaţi;
- Îţi poţi programa hair make-up a doua zi direct în Hotelul/spaţiul de organizare, fără să fii nevoită sa alergi pe la saloane;
- Întreg grupul se acomodează, astfel că petrecerea va fi şi mai reuşită;
- Poţi organiza activităţi pentru toti, ca să fie memorabil: degustări de vin, masaj, proiecţii de film. Pentru cei din afara ţării sau de departe – vizite la muzee etc;
- Ai timp ca în zilele dinainte şi după eveniment să te îngrijeşti de persoane pe care în ziua evenimentului, din cauza stresului, probabil le vei ignora;
- Eşti mai relaxată ca mireasă atunci când vezi că organizarea se întâmplă în jurul tău.Trebuie să laşi profesioniştii sa îşi facă treaba, dar este un plus să vezi live cum evoluează lucrurile;
- Ai timp să te acomodezi cu ringul de dans, cu spaţiul în sine, e mult mai simplu sa îţi aduci toate lucrurile (vestimentaţia, etc.), ai timp de repetiţii pentru momente importante, vă puteţi scrie jurămintele în linişte, inspiraţi de energia pozitivă din jurul vostru;
- Poţi avea un mix între un eveniment mic (prima şi ultima seară) şi nunta în sine care poate fi mai mare, să mulţumeşti şi alte rude.
Dezavantaje:
- Daca spaţiul ales nu are destule locuri de cazare – va trebui să selectezi familia și prietenii – ceea ce poate duce la un disconfort;
- Implică o organizare minuţioasă a zilelor;
- Implică un buget controlat: asigurarea cazării şi meselor pentru 3 zile, trebuie să vă gândiţi şi la hair & make-up pentru mai multe persoane (plus transportul echipei de hair & make-up şi celorlalţi furnizori);
- Transport dedicat dacă spaţiul este în afara oraşului;
- În cazul unor invitaţi cu diete speciale şi/sau intoleranţe, va trebui să concepeţi mai multe meniuri.
În concluzie, ce trebuie să faceți pentru a începe organizarea unei nunți restrânse de vis?
- decideți împreună cum doriți să fie nunta voastră, în linii mari;
- alcătuiți lista de invitați, înarmați fiind cu simțul pragmatic: unii nu vor vrea, alții nu vor putea să vină;
- stabiliți care sunt elementele în care vreți să investiți mai mult (mâncare, decor, fotograf, etc.)
- definiți bugetul maxim pe care doriți să îl alocați nunții;
- Împărțiți bugetul în sume aproximative pentru fiecare serviciu/produs necesar;
- Încercați să nu vă bazați doar pe darul invitaților. O rezervă este recomandată;
- alegeți locația care se încadrează în bugetul și dorințele voastre;
- luați în calcul realizarea unui meniu adaptat bugetului, numărului de ore sau stilului de eveniment abordat;
- rezervați furnizori cu un business stabil, cei care au resursele necesare să depășească o criză financiară;
- bucurați-vă de organizarea nunții cu mai puțin stres și fără povara gestionării a câteva sute de invitați.
Și pentru că unicitatea evenimentului stă doar în mâinile voastre, îndrăzniți să visați la cel mai minunat moment. Cel la care veți putea să celebrați în voie alături de oamenii dragi. Creativitate #deacasa!
[mc4wp_form id=”10653″]
*****